Polacy w ogonie użytkowników aut elektrycznych

andreas160578, Pixabay

Polska pozostaje jednym z czterech rynków w UE z najmniejszym udziałem samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie pojazdów. Jeszcze mniejsza, nie przekraczająca tysiąca sztuk była do niedawna ich liczba w Chorwacji, Estonii i na Litwie.

W opublikowany przez Europejski Fundusz Leasingowy raporcie “Przyszłość paliw i paliwa przyszłości” autorzy stwierdzają, że elektromobilność w Polsce zyskuje na znaczeniu, ale jej rozwój powstrzymuje niewielka liczba dostępnych ładowarek i brak zachęt podatkowych.

W pierwszym półroczu 2020 r. w naszym kraju wydano dokumenty do rejestracji 3275 aut osobowych “na baterie”. To o 65 proc. więcej niż zarejestrowano w tym samym okresie 2019 roku. Dużo bardziej, bo aż o 116 proc. wzrosła w tym czasie liczba rejestracji niskoemisyjnych autobusów, których było już 335 sztuk.

Według danych z końca czerwca, po polskich drogach możne poruszać się 12 271 elektrycznych samochodów osobowych. Większą ich część stanowią w pełni bateryjne pojazdy (BEV), a mniejszą 5,8 tys. sztuk, hybrydy typu plug-in (PHEV) czyli wyposażone w silnik spalinowy, umożliwiający jazdę po wyczerpaniu się baterii.

Wspomniane maszyny stanowią odpowiednio 56 i 44 proc. polskiej floty elektrycznej. Wraz ze wzrostem liczby samochodów elektrycznych, rozwijała się także przeznaczona dla nich infrastruktura. Na koniec czerwca w Polsce działały 1194 ogólnodostępne stacje posiadające 2258 punktów przyłączeniowych. Jedną trzecią z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym, a pozostałe dwie trzecie wolne ładowarki prądu przemiennego o mocy nie większej niż 22 kW.

Raport EFL na temat paliw przyszłości

Z największej liczby publicznych ładowarek mogą korzystać użytkownicy aut elektrycznych w stolicy. Na terenie Warszawy działa niemal 150 stacji EV. Sześć największych polskich miast odpowiada w sumie za jedną trzecią tego typu obiektów.

Zdaniem autorów raportu to właśnie brak powszechnego dostępu do punktów szybkiego ładowania, w połączeniu z ograniczonym zasięgiem samochodów bateryjnych, jest jedną z głównych barier dla rozwoju elektromobilności w Polsce.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane