Koreański Hyundai Glovis sprzedał pakiet 30 proc. akcji spółki Adampol swojemu chińskiemu partnerowi, przedsiębiorstwu Changjiu Logistics. Dzięki zawartej transakcji obie azjatyckie firmy planują wspólnie rozwijać przewozy i przeładunki w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku.
Adampol jest operatorem terminalu przeładunkowego w Małaszewiczach – infrastruktury kluczowej dla przewozów ładunków między Europą a Chinami. Koreańczycy są jedynym właścicielem polskiej spółki od 2014 r. Na początku marca 2021 r. Hyundai Glovis ogłosił zawarcie porozumienia z chińską firmą transportowo-logistyczną Changjiu, które zakłada sprzedaż 30 proc. akcji Adampol SA. Dzięki tej transakcji obie azjatyckie firmy chcą osiągnąć efekt synergii. Przedsiębiorstwa współpracowały ze sobą od dawna m.in. przy uruchamianiu połączeń kolejowych z Azji do Europy. Hyundai Glovis jest przedsiębiorstwem logistycznym z grupy Hyundai Kia Automotive. Z kolei Changjiu Logistics specjalizuje się w obsłudze transportów dla przemysłu motoryzacyjnego (samochodów i części do aut).
Nowym akcjonariuszem Adampolu będzie niemiecki oddział Changjiu Logistics. W lutym 2021 r. zgodę na przejęcie przez niego części 3- proc. akcji polskiej spółki wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Z komunikatu Hyundai Glovis wynika, że celem zacieśnionej współpracy jest z Chińczykami jest dalszy rozwój połączeń w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Firmy prognozują, że kolej stała się istotną alternatywą dla transportu morskiego, który drożeje z powodu pandemii koronawirusa.
Funkcjonująca od 1997 r. firma Changjiu przetransportowała już między Chinami a Europą ok. 10 tys. FEU (kontenerów 40-stopowych) w pociągach blokowych.