Budimex wykona II etap budowy toru wodnego do Elbląga

Ministerstwo Infrastruktury

Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z Budimeksem, na realizację II etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W ciągu dwóch lat przebudowany zostanie istniejący tor wodny na rzece Elbląg i wybudowany będzie most obrotowy w Nowakowie. Wartość kontraktu: 574 mln zł.

Zakres zakontraktowanych przez Budimex prac obejmuje: przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych. Wybudowane zostaną ponadto przystanie niskie, ułatwiające dostęp do rzeki i wybudowany zostanie most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Zobacz też: Elbląg szuka środków na budowę obrotnicy dla statków

– Podpisanie umowy na drugą część inwestycji to następny krok milowy w realizacji programu budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dla Urzędu Morskiego w Gdyni jest to szczególnie radosna chwila, kiedy możemy inaugurować kolejną budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do polskich portów – w tym przypadku do portu w Elblągu. W obecnej chwili rola transportu morskiego, portów jako centrów przeładunkowych jest szczególnie istotna i kluczowa w zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw. Każdy nowy szlak żeglugowy przyczynia się do wzrostu wydajności, konkurencyjności i budowania przewagi logistycznej polskiej gospodarki – powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Zakres prac:

  • przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m, w zakresie obudowy brzegów,
  • wykonanie kotew gruntowych o łącznej długości 202 000 mb,
  • wykonanie umocnienia b rzegów za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km,
  • wykonanie umocnienia brzegów za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km,
  • budowa mostu obrotowego na rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego.

Z nowej drogi wodnej będą mogły korzystać jednostki o nasypujących parametrach:

– 100 m długości,

– 20 m szerokości,

– 4,5 m zanurzenia,

dla jednostek jednokadłubowych oraz

– 180 m długości dla zastawu pchacz plus dwie barki przy tej samej maksymalnej szerokości i zanurzeniu.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane