Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z Budimeksem, na realizację II etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W ciągu dwóch lat przebudowany zostanie istniejący tor wodny na rzece Elbląg i wybudowany będzie most obrotowy w Nowakowie. Wartość kontraktu: 574 mln zł.
Zakres zakontraktowanych przez Budimex prac obejmuje: przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych. Wybudowane zostaną ponadto przystanie niskie, ułatwiające dostęp do rzeki i wybudowany zostanie most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.
Zobacz też: Elbląg szuka środków na budowę obrotnicy dla statków
– Podpisanie umowy na drugą część inwestycji to następny krok milowy w realizacji programu budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dla Urzędu Morskiego w Gdyni jest to szczególnie radosna chwila, kiedy możemy inaugurować kolejną budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do polskich portów – w tym przypadku do portu w Elblągu. W obecnej chwili rola transportu morskiego, portów jako centrów przeładunkowych jest szczególnie istotna i kluczowa w zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw. Każdy nowy szlak żeglugowy przyczynia się do wzrostu wydajności, konkurencyjności i budowania przewagi logistycznej polskiej gospodarki – powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Zakres prac:
- przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m, w zakresie obudowy brzegów,
- wykonanie kotew gruntowych o łącznej długości 202 000 mb,
- wykonanie umocnienia b rzegów za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km,
- wykonanie umocnienia brzegów za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km,
- budowa mostu obrotowego na rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego.
Z nowej drogi wodnej będą mogły korzystać jednostki o nasypujących parametrach:
– 100 m długości,
– 20 m szerokości,
– 4,5 m zanurzenia,
dla jednostek jednokadłubowych oraz
– 180 m długości dla zastawu pchacz plus dwie barki przy tej samej maksymalnej szerokości i zanurzeniu.