Rusza budowa węzła przeładunkowego w Katowice Airport

Podpisanie umowy w Katowice Airport
Katowice Airport

16 września 2024 r. w Katowice Airport zainaugurowano budowę multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Mostostal Kraków i Budimex. Koszt przedsięwzięcia to 117,3 mln zł netto.

Inwestycja realizowana jest przy wsparciu środków z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility. Zgodnie z umową o dofinansowaniu, którą Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA podpisało z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) wysokość wsparcia unijnego wyniesie do 10,09 mln euro.

Łącznica połączy lotnisko z CMK

Władze katowickiego lotniska informują, że w ramach podpisanej umowy z wykonawcami, w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska, powstanie bocznica kolejowa łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie). Sercem inwestycji będzie kolejowy front rozładowczy z trzema torami odstawczymi o długości 300 metrów każdy, który służyć będzie do załadunku towarów oraz paliw. Sąsiadować będzie z czterema zbiornikami o pojemności 1000 msześc. i stanowiskami rozładunku autocystern oraz rampą umożliwiającą wyładunek kontenerów i sprzętu wojskowego. W części znajdującej się w strefie zastrzeżonej katowickiego lotniska powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.

Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw umożliwi obsługę ładunków różnego typu, w tym paliwa lotniczego, oraz zaopatrywanie w paliwo wszystkich statków powietrznych operujących na terenie Katowice Airport. Nowa infrastruktura wpłynie na ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei, co wpisuje się w proces wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu. Węzeł będzie przystosowany do obsługi paliw alternatywnych (Sustainable Aviation Fuel) w celu poprawy efektywności energetycznej i ograniczenia emisji klimatycznych. Będzie on również przystosowany do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania, co umożliwi zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w odniesieniu do prowadzonych operacji wojskowych. Całe przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny, co oznacza, że nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku dla wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego – zarówno cywilnych, jak i wojskowych.

Koniec inwestycji w czerwcu 2026 r.

Zgodnie z harmonogramem, projekt o nazwie „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym »Katowice«” powinien zakończyć się nie później niż 30 czerwca 2026 r.

– Z radością witam rozpoczęcie prac budowlanych związanych z budową multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w Porcie Lotniczym Katowice. Unijny instrument „Łącząc Europę” (CEF) wspiera ten projekt w 50%, ponieważ połączy on lotnisko z sieci bazowej TEN-T z siecią kolejową, oferując nowe możliwości transportu ładunków. Ponadto, ponieważ jest to projekt podwójnego zastosowania, wybrany w ramach instrumentu mobilności wojskowej (tzw Military Mobility), będzie on służył zarówno potrzebom transportu cywilnego, jak i wojskowego. Kolej jest ważna dla osiągnięcia celów „Zielonego Ładu”. Dlatego też Unia Europejska jednocześnie dofinansowuje (85% wsparcia) gruntowną modernizację kolei na terenie konurbacji górnośląskiej. Życzę wszystkim stronom sukcesu w realizacji projektu w Pyrzowicach – powiedział Morten Jensen, kierownik działu w Agencji CINEA zarządzającej instrumentem „Łącząc Europę” (CEF).

Lotnisko dla kolejowego cargo

Według Artura Tomasika, prezesa Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, firmy zarządzającej Katowice Airport, budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw to wyjątkowa inwestycja w skali kraju.

– Za niecałe dwa lata Katowice będą jedynym portem w Polsce, który będzie dysponował na swoim terenie infrastrukturą umożliwiającą obsługę różnego rodzaju ładunków transportowanych koleją. Realizacja tej inwestycji nie byłaby możliwa bez finansowanego wsparcia UE, za co bardzo dziękuję. Od prawie 20 lat z sukcesami i konsekwentnie realizujemy nasz pomysł na stworzenie w Katowice Airport lotniska wielofunkcyjnego i dysponującego kompleksową infrastrukturą, która umożliwia prowadzenie działalności w różnych obszarach branży lotniczej – od obsługi ruchu pasażerskiego, poprzez transport cargo, po prowadzenie dużych przeglądów technicznych samolotów – powiedział Tomasik podczas uroczystości.

Zobacz też: Katowice Airport zyska drugi terminal cargo

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane