Firma ZARYS International Group zainicjowała pierwszy w 2021 roku specjalny transport kolejowy z Chin do Europy z produktami wspomagającymi walkę z pandemią koronawirusa. W drugim tygodniu lutego dwa pociągi wypełnione specjalistycznym sprzętem medycznym dotarły do międzynarodowego Portu Przeładunkowego Małaszewicze. Dostawa nie przebiegła bez problemów – Chiny borykają się z deficytem kontenerów.
W 2020 roku poprzez most powietrzny między Chinami a Polską spółka ZARYS sprowadziła do kraju blisko 20 tys. msześc. sprzętu ochronnego. Firma sama produkuje w Polsce sprzęt, jednak ze względu na niegasnące potrzeby rynku to nie wystarcza. Wspieranie się produkcją chińską jest konieczne dla zapewnienia odpowiednich stanów magazynowych.
Największa dostawa w historii
– Po sukcesie zrealizowanego w minionym roku mostu powietrznego pomiędzy Chinami, a Polską postanowiliśmy rozszerzyć rozwiązania logistyczne. Jest to konieczne, ponieważ wszystkie, zlokalizowane w Polsce, linie produkcyjne ZARYS International Group są nieustannie, w pełni zaangażowane. Aby zapewnić stałe stany magazynowe i ciągłość dostaw konieczna jest współpraca z naszymi partnerami z Chin i innych krajów azjatyckich – tłumaczy Paweł Ossowski, prezes ZARYS International Group. – Transport jednorazowego sprzętu medycznego, który został przyjęty w Małaszewiczach, to zgodnie z naszym stanem wiedzy, największe w historii polskiej służby zdrowia przedsięwzięcie tego typu. Główna część dostawy trafi na polski rynek medyczny, mniejsza część do naszych odbiorców eksportowych – dodaje.
Ładunek o wielkości ponad 4 tys. msześć. został rozdzielony na dwa pociągi. Pierwszy z nich XIAN-MALA przewoził 20 platform kolejowych z kontenerami wypełnionymi produktami medycznymi, zwierał 1340 msześc. towaru. Druga część, około 2750 msześc., czyli 41 kontenerów dotarła do Polski pociągiem YIWU-MALA. Obie części transportu zostały przyjęte w Porcie Przeładunkowym Małaszewicze. Transport drogą kolejową z Chin zajmuje około 14 dni.
Towar zablokowany na granicy
Przeprowadzenie tej operacji logistycznej, w dość krótkim czasie, wymagało zaangażowania ludzi i środków oraz podjęcia odważnych decyzji. – Do końca grudnia 2020 roku w transporcie morskim jak i kolejowym brakowało pustych kontenerów, wszystkie kontrakty kolejowe w Chinach zostały wykorzystane, wiele składów towarowych zostało zatrzymanych poza terminalami, w związku z tym towar został zablokowany na granicy – opowiada Paweł Ciesek, koordynator Działu Importu ZARYS International Group. – Dzięki determinacji i zaangażowaniu dwa pociągi wypełnione produktami medycznymi szczęśliwie ruszyły w drogę do Polski. To zadanie było możliwe do zrealizowania za sprawą współpracy z A.P. Moller – Maersk oraz pełnemu zaangażowaniu Działu Importu – dodaje Ciesek.
W kontenerach dostarczono środki ochrony indywidualnej, kombinezony ochronne, fartuchy chirurgiczne i wyroby medyczne takie jak m.in. igły iniekcyjne i strzykawki konieczne do przeprowadzenia szczepień ochronnych przeciwko Covid-19.
Zapasy magazynowe zostały uzupełnione o 4 tys. msześc. towaru najwyższej jakości. Sprzęt trafi do dyspozycji polskich szpitali oraz Agencji Rezerw Materiałowych.